Navigatie overslaan
Expertise en diagnostiek

Vraag­ver­hel­de­ring

Tot 18 jaar Op locatie

Elker wil kinderen en ouders zo goed mogelijk helpen. Hiervoor moeten we heel helder hebben wat de problemen en zorgen zijn. Soms kan het zijn dat dit nog niet helemaal duidelijk is. Om uit te zoeken welke hulp écht nodig is, zetten we vraagverheldering in.

Direct aanmelden of eerst advies? Aanmelden

Wat is vraagverheldering?

Met vraagverheldering brengen we in kaart wat de hulpvraag is. Dit doen we door een huisbezoek waarin we verschillende onderwerpen bespreken. Als het nodig is betrekken we daar ook andere instanties bij. 

Het doel van vraagverheldering

Om de inhoud en omvang van de hulpbehoefte vast te stellen, gebruiken we vraagverheldering. In dat geval is de hulpvraag niet helemaal duidelijk. Bijvoorbeeld wanneer er wel zorgen zijn over de kinderen of het gezin, maar het nog onduidelijk is wat er precies aan de hand is. Ook kan het zijn dat de kinderen of het gezin zijn doorverwezen naar Elker, maar dat wij te weinig informatie hebben om passende hulp in te zetten. 

Hoe werkt vraagverheldering?

Binnen vijf dagen na de aanmelding neemt Elker contact met de ouders op. We maken alvast een afspraak en geven meer informatie over de vraagverheldering. Een hulpverlener van Elker komt daarna bij het gezin thuis voor een gesprek. Allerlei onderwerpen komen hierbij aan bod. Zoals de ontwikkeling van de kinderen en de opvoeding. We spreken daarnaast ook over zaken als huisvesting, financiën, familie en vrienden. Naast het huisbezoek nemen we in overleg met de ouders en het gezin soms contact op met de school, huisarts of andere hulpverleningsinstanties die meer informatie kunnen geven over de kinderen en het gezin.

Direct aanmelden of eerst advies?

We kunnen vraagverheldering inzetten wanneer de ouders naar Elker zijn verwezen door een professional van Centrum Jeugd en Gezin, een gecertificeerde instelling of een medisch specialist. 

Ben je verwijzer en wil je een cliënt direct aanmelden? Vul dan onderstaand formulier in.

Voor advies kun je terecht bij de collega's van afdeling Aanmelding en Advies via email aanmelding@elker.nl of telefoon 050 523 94 94 (bereikbaar op werkdagen tussen 8.30 – 12.30).

Ander hulpaanbod

Bekijk volledig aanbod